Bij het
uitvaren van de sluis zien we aan
bakboord een aantal betonnen objecten
staan, dit zijn windschermen die er voor
moeten zorgen dat schepen gemakkelijk de
Brittaniëhaven binnen kunnen lopen bij
harde wind. De Brittaniëhaven is een
haven waar zogenaamde "autotankers" hun
lading nieuwe auto's lossen. Deze
schepen steken hoog boven het water en
vangen dus veel wind, wat het
manoeuvreren lastig maakt. Na de sluis varen we het Calandkanaal in waar onze gids allerlei wetenswaardigheden vertelt over dit deel van Europoort. Tegenover Hoek van Holland gaan we het Beerkanaal in richting Maasvlakte 1. Er staat wat deining en er komt wat buiswater over, goed omdat nog even te ervaren,vinden sommige mensen.
Vervolgens
varen we de Yangtzehaven in richting
Maasvlakte 2. We bezoeken de Prinses Amaliahaven,Prinses Arianehaven, Prinses Margriethaven en de Prinses Alexiahaven, waar druk wordt gewerkt om de containerterminals gereed te maken voor gebruik. Binnen een kleine maand zullen de eerste containerschepen arriveren.
Na het
uitgebreide bezoek aan de nieuwe havens
gaan we weer richting Spijkenisse
terwijl ondertussen een prima Indisch
buffet wordt gebruikt.
|
![]() |