Vereniging Maarten Tromp

Reünie 2014

Dinsdag 7 oktober 2014

Bezoek aan Maasvlakte 2

Het is al weer vier jaar geleden dat we een reünie met een bezoek aan het
s.s. “Rotterdam” hebben georganiseerd . Een boottocht, varen dus, vinden de meeste leden nog steeds leuk. Gezellig praten, niet te veel lopen en staan, een prachtig uitzicht, wat drinken en natuurlijk niet te vergeten een lekker diner.

7 oktober 2014

Foto's  in de salon van de ms Fortuna

7 oktober 2014

Foto's  van schepen en installaties onderweg

Stipt 14:00 uur was het "trossen los"  voor het ms Fortuna, en voeren we de haven van Spijkenisse uit richting de Oude Maas.  Van de Oude Maas bakboord uit het Hartelkanaal op tot aan de Rozenburgsesluis. Ondertussen heeft iedereen een plaatsje gevonden en wordt de koffie met appelgebak uitgeserveerd. Onze gids vertelt allerlei wetenswaardigheden terwijl we wachten om de sluis in te kunnen varen.
De Rozenburgsesluis is een schutsluis die het Calandkanaal met het Hartelkanaal verbindt, bij Rotterdam.  De sluis is op 19 april 1971 geopend. Het verval is ongeveer 30 cm.

Bij het uitvaren van de sluis zien we aan bakboord een aantal betonnen objecten staan, dit zijn windschermen die er voor moeten zorgen dat schepen gemakkelijk de Brittaniëhaven binnen kunnen lopen bij harde wind. De Brittaniëhaven is een haven waar zogenaamde "autotankers" hun lading nieuwe auto's lossen. Deze schepen steken hoog boven het water en vangen dus veel wind, wat het manoeuvreren lastig maakt.

Na de sluis varen we het Calandkanaal in waar onze gids allerlei wetenswaardigheden vertelt over dit deel van Europoort.

Tegenover Hoek van Holland gaan we het Beerkanaal in richting Maasvlakte 1. Er staat wat deining en er komt wat buiswater over, goed omdat nog even te ervaren,vinden sommige mensen.

Vervolgens varen we de Yangtzehaven in richting Maasvlakte 2.

We bezoeken de Prinses Amaliahaven,Prinses Arianehaven, Prinses Margriethaven en de Prinses Alexiahaven, waar druk wordt gewerkt om de containerterminals gereed te maken voor gebruik. Binnen een kleine maand zullen de eerste containerschepen arriveren.

Na het uitgebreide bezoek aan de nieuwe havens gaan we  weer richting Spijkenisse terwijl ondertussen een prima Indisch buffet wordt gebruikt.
Om omstreeks 20:00 uur meren we af in de Spijkenisse haven en kunnen we terug kijken op een geslaagde en ook leerzame reünie.